„Nem arra szerződtek, hogy állatként viselkedő utasokkal harcoljanak!” – így állt ki a MÁV dolgozói mellett a miniszter
„Járművezetőink és jegyvizsgálóink azért dolgoznak, hogy működtessék a közlekedést” – hangsúlyozta Lázár János.
A fővárosi önkormányzat szerint „az esetleges atrocitások kivételt jelentenek, és nem tekinthetők általános jelenségnek”.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára még 2024 év végén írt arról közösségi oldalán, hogy „mélységesen felháborító”, hogy sokszor a bliccelő, szemetelő, frusztrált utasok bántalmazzák és megalázzák a MÁV-csoport közfeladatot ellátó munkatársait.
Erre a kijelentésre Lázár János tárcavezető is reagált, aki „szégyenteljesnek” nevezte ezt a viselkedést, továbbá leszögezte, „járművezetőink és jegyvizsgálóink azért dolgoznak, hogy működtessék a közlekedést, de
nem arra szerződtek, hogy állatként viselkedő utasokkal harcoljanak!”
Ezt is ajánljuk a témában
„Járművezetőink és jegyvizsgálóink azért dolgoznak, hogy működtessék a közlekedést” – hangsúlyozta Lázár János.
A Magyar Nemzet megkeresésére ugyanakkor kiderült, hogy a budapesti tömegközlekedési eszközökön is hasonló a helyzet: a 2024-es évben is sok atrocitást követtek el az utasok a BKK, illetve a BKV munkatársai ellen.
A főváros közlekedésszervező cégei kiemelték,
tavaly a két vállalat munkatársait összesen 76 alkalommal érte valamilyen atrocitás a munkavégzés közben.
A lap a fővárosi önkormányzatnak is feltette a kérdést, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) munkatársait hány alkalommal és milyen módon bántalmazták 2024-ben. Az önkormányzattól azt a választ kapták, hogy fontosnak tartják annak a tisztázását, hogy
az esetleges atrocitások kivételt jelentenek, és nem tekinthetők általános jelenségnek”.
„Ez még akkor is igaz, ha tudjuk, egy Budapesthez hasonló méretű metropoliszban előfordulhatnak ilyen esetek, ám ezek számát a a BKK-járatokon lebonyolított naponta több mint hárommillió utazáshoz lehet is, kell is mérni, viszonyítani” – húzta alá a fővárosi önkormányzat.
Válaszukban kiemelték: a BKK és a BKV is elkötelezett az utasok és a munkatársak biztonságának védelme mellett. Ennek érdekében mára meghaladja a hetven százalékot a fedélzeti kamerával felszerelt járművek aránya, és 2024 decembere óta a jegyellenőri és utaskoordinátori munkakörökben is testkamerákkal szerelték fel a kollégákat.
Mindezek mellett
idén januártól a BKK-rendészet, valamint a BKK és a BKV szerződéses partnerei is rendszeres ellenőrzéseket hajtanak végre a közlekedési eszközökön,
„így javítva az utazók és a közlekedésszervező cégek munkatársainak szubjektív biztonságérzetét” – hangsúlyozták.
Az említett fejlesztések ellenére ugyanakkor a tavalyi év sem volt teljesen nyugodtnak mondható a BKK munkatársainak. 2024-ben az azt megelőző évhez képest kevesebb alkalommal, 64 esetben jelentett esetben érte bántalmazás a BKK-munkatársakat (jegyellenőröket és utaskoordinátorokat), 2023-ban 72 hasonló eset történt.
A fővárosi önkormányzat itt ismertette: a 64 esetből három esetben nem történt sérülés, 24 esetben kisebb sérülés történt, de a munkatárs tovább dolgozott, tíz esetben pedi nem dolgozott tovább az adott napon a kolléga (szintén nyolc napon belül gyógyuló kategóriába tartozott a sérülés), ugyanakkor
27 esetben a kollégáik nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedtek.
A BKV esetében a szám jóval alacsonyabb volt: 2024-ben 13 alkalommal érte fizikai erőszak a járművezetőket, a helyszíni információk alapján egy esetnél súlyos, nyolc esetnél könnyű sérülést diagnosztizáltak, míg négy alkalommal nem történt sérülés – sorolták.
A Magyar Nemzet arra is felhívta a figyelmet, hogy 2025-től a fenti számok a BKK-rendészet létrehozásával tovább csökkenhetnek, ugyanis Vitézy Dávid terve nyomán csökkentett, 75 fős létszámmal ugyan, de elindult a főváros új, gyors reagálású rendészeti egysége, amelynek feladata a rend fenntartása a közösségi közlekedési eszközökön.
A főváros közlése szerint a BKK rendészeti osztályának munkatársai éjjel és nappal, a BKK és a BKV Zrt. szerződött vagyonőreivel közösen, valamint a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal együttműködve végzik a BKK-járatok, az aluljárók és a megállók ellenőrzését.
A Magyar Nemzet emlékeztetett, hogy a BKK-rendészet terve „ambiciózusnak” indult: Vitézy Dávid 200 fővel kívánta felállítani a rendészeti csoportot, amely a közlekedési szabályok betartatásában, a közösségi közlekedési eszközökön a biztonság fenntartásában játszott volna szerepet. Ehelyett mindössze 75 főre szűkítették a szervezet létszámát finanszírozási nehézségekre hivatkozva, és csak most, 2025 januárjában kezdhette el a munkát.
Nyitókép korábbi felvétel. Fotó: BKK
***
Ezt is ajánljuk a témában
Idén januártól a BKK járatain dolgoznak ugyan rendészek, de mindössze 75-en, Vitézy Dávid korábban 200 fővel kívánta felállítani a csoportot.